INFORMAČNÍ KANÁL ŠACHOVÉHO SVAZU OLOMOUCKÉHO KRAJE
Jednou větou
předběžná startovní listina O Losinského kapra
Okresní přebor základních škol Šumperk se bude konat 13. prosince.
výsledky Dlouhodobého podzimního turnaje
Poslední komentáře
Loštickou svatojánskou trofej si odvezl Vaculík
Fiala Jiří(1. prosince 2022 18:19)
Kalendář akcí
2.12.Prostějovská žákovská liga
4.12.Oblastní přebor Sever i Jih − 4. kolo
9.12.Soustředění KTC
10.12.O losinského kapra
11.12.Krajský přebor − 5. kolo
13.12.Okresní přebor základních škol Šumperk
Šachový svaz ČR
Vyhodnocení soutěže Šdš a My-Chess – listopad
251. díl pořadu V šachu
MČR v blesku, blíží se uzávěrka přihlášek!
Registrace cizinců k 30. 11. 2022
Nový šachový server
Magnus number one Carlsen oslavil 32. narozeniny
Meteleskum, Stream na Seznamu a zápas Cvek proti všem
LCWL finále - ... a Španělsko ...
Rok ženského šachu v Rychnově – Martina Holoubková – Kořenová v hlavní roli
Šachové weby
A64 Grygov
Povinné vítězství
Poklidná výhra
ŠK 1921 Zábřeh
VÁNOČNÍ BLEKOVKY
Mistrovství Evropské Unie 2020
SK Prostějov
Přebor ukončen
Prostějov na 100%
ŠK Olomouc
Poslední sbohem
Zápas na tři dějství
ŠK Vinary
VINARSKÝ KRÁL
VINARSKÝ PRINC
ŠK Velké Losiny
ŠK Mohelnice
ŠK Jeseník
Řetězárna Česká Ves
TJ Spartak Přerov
ŠK Šternberk
ŠK Loštice
EXTRALIGA
1.1. Novoborský ŠK610.5
2.BŠŠ Frýdek-Místek610.0
3.GASCO Pardubice410.0
4.Výstaviště Lysá/Labem49.0
5.ZIKUDA Turnov48.5
6.ŠK DP Praha39.0
7.Siesta Labs Unichess38.0
8.INGEM - ŠK Líně28.0
9.ŠK Moravská Slavia16.5
10.Slavia Kroměříž06.5
11.OAZA loznice.cz05.0
12.Šachy Hošťálková05.0
1.LIGA VÝCHOD
1.Jezdci Jundrov1021.5
2.ŠK Slavoj Poruba A923.0
3.TJ Vlčnov717.0
4.ŠK Staré Město717.0
5.TŽ Třinec714.0
6.ŠK Duras Královo Pole617.5
7.Moravská Slavia Brno B517.0
8.SK Slavia Orlová415.0
9.ŠK Slavoj Poruba B414.5
10.BŠŠ Frýdek-Místek B413.5
11.TJ Ostrava413.0
12.BŠŠ Frýdek-Místek C09.0
1.LIGA MLÁDEŽE D
1.SK Prostějov914.5
2.ŠK Zlín-Malenovice913.0
3.BŠŠ Frýdek-Místek B713.5
4.A64 Grygov712.0
5.BŠŠ Frýdek-Místek D611.0
6.ŠK Staré Město B48.5
7.SK Slavia Orlová48.5
8.ŠK Vinary37.5
9.TJ Sokol Ústí35.0
10.TJ Ostrava06.0
11.SK Vyškov05.5
12.BŠŠ Frýdek-Místek C03.0
2.LIGA D
1.2222 ŠK Polabiny D916.5
2.Gambit Jihlava914.0
3.Panda Rychnov/Kněžnou714.5
4.TJ CHS Chotěboř614.5
5.ŠŠPM Lipky HK613.5
6.ŠK Lípa613.5
7.TJ Slavia HK313.0
8.TJ Lanškroun311.5
9.TJ Štefanydes Polička211.5
10.ŠK Ústí nad Orlicí19.5
11.ŠK Vysoké Mýto07.5
12.ŠK 1921 Zábřeh04.5
2.LIGA E
1.Slavia Kroměříž B920.0
2.A64 PROCLIENT Grygov917.0
3.VSK Universita Brno915.5
4.TJ Náměšť nad Oslavou715.5
5.ŠO MKS Vyškov713.0
6.OREL Ořechov611.5
7.Jezdci Jundrov B313.5
8.TJ Tatran Litovel39.0
9.SK Podlužan Prušánky08.5
10.STAV-IZOL ISO Olomouc07.5
11.ŠK Lokomotiva Brno07.0
12.SK GPOA Znojmo06.0
KRAJSKÝ PŘEBOR
1.SK Prostějov A1025.0
2.A64 Grygov B1019.0
3.Sokol Přemyslovice919.0
4.ŠK Vinary719.5
5.Tatran Litovel B716.5
6.TJ Sokol Skalička716.0
7.TJ ŠK DUE POP Uničov615.5
8.TJ Zlaté Hory413.0
9.ŠK SIGMIA Olomouc315.0
10.ŠK Velké Losiny311.0
11.ŠK Loštice114.0
12.SK Prostějov B08.5
OBLASTNÍ PŘEBOR SEVER
1.ŠK 1921 Zábřeh B913.5
2.ŠK Mohelnice612.0
3.ŠK Jeseník310.5
4.ŠK Bohuňovice310.0
5.ŠK Velké Losiny B37.0
6.ŠK Šternberk35.5
7.ŠK ZŠ Horka nad Moravou07.0
8.ŠK ZŠ Hrabišín06.5
9.TJ Tatran Litovel C00.0
OBLASTNÍ PŘEBOR JIH
1.SK Prostějov C918.0
2.Přerov Vinary612.5
3.SK ROŠÁDA Prostějov612.0
4.SK Prostějov D49.5
5.A64 UP Olomouc311.0
6.Sigmia Olomouc B29.0
7.TJ Sokol Skalička B110.5
8.STAV-IZOL ISO Olomouc B18.0
9.TJ Sokol Citov15.5
OKRESNÍ PŘEBOR OLOMOUC
1.ŠK Šternberk B67.0
2.ŠK Bohuňovice C46.0
3.Sigmia Olomouc C37.5
4.Matador Přáslavice35.0
5.STAV-IZOL ISO Olomouc C34.5
6.ŠK Bohuňovice B12.5
7.Tatran Litovel D02.5
PŘEBOR OKRESU ŠUMPERK
1.TJ Libina H912.0
2.ŠK Loštice B78.5
3.ŠK SDH Stavenice67.0
4.ŠK 1921 Zábřeh C59.0
5.TJ Libina A49.0
6.ŠK Velké Losiny C46.5
7.ŠK 1921 Zábřeh D27.0
8.ŠK ZŠ Hrabišín C26.0
9.ŠK ZŠ Hrabišín B14.0
10.ŠK Mohelnice B, z.s.06.0
PŘEBOR REGIONU PŘEROV
1.ŠK Vinary C46.0
2.Sokol Citov B34.5
3.Sokol Tovačov33.5
4.Sokol Hranice12.5
5.TJ Spartak RP šachy Přerov03.5
7. listopadu 2022 16:00Ladislav Spurný
OPEN Mohelnice s rekordní účastí

Tak se zase jednou podařilo dosáhnout účastnického rekordu hráčů na turnaji. A kdeže to bylo? Na největším rapidu v Olomouckém kraji, OPEN Mohelnice, soutěži s nejdelší nepřerušenou tradicí v regionu. Dostaveníčko si zde v sobotu 5. listopadu dalo 106 šachistů v rámci devítikolového švýcaru tempem 15 minut na partii a tří vteřin za každý provedený tah. A to ještě pořadatelé museli v předchozích dnech mnohé zájemce s pozdní přihláškou z kapacitních důvodů odmítnout. Je to jistě škoda, ale ani místní nádherný, z hlediska hracích podmínek ideální, sál není nafukovací a bylo opravdu obsazeno do posledního možného místa.

Když jsem ze Šternberku vyjížděl posbírat cestou své šachové kolegy, bylo mírně sychravé a poměrně studené ráno. Poprvé letos jsem musel očistit na autě skla od námrazy. Všechno předznamenávalo „dušičkovou“ atmosféru, kterou jsme ovšem všichni prožili už o týden dříve. Naše výprava si ji ale připomenula i tuto sobotu. Záměrně jsem načasoval odjezd o 20 minut dříve, než bylo třeba. A naše první zastávka se odehrála na mohelnickém hřbitově. Dosud mě nepřebolelo, že Karel Volek už není mezi námi. Ale čas letí nemilosrdně a je to už rok, co odešel navždy. Kdy jindy mu zapálit svíčku, než v den konání jeho turnaje?! Vzpomeňme na něj, prosím, všichni...


Celkový pohled do hracího sálu

Zasloužený hold byl Karlovi vzdán i v hrací místnosti povstáním všech zúčastněných a okamžikem ticha při zahájení klání. Hned v úvodu popřála všem hráčům jistou ruku a hodně štěstí mohelnická místostarostka Jana Kubíčková. Ta současně ocenila i obětavost organizátorů a tím samozřejmě fakt, že ani po Karlově odchodu turnaj nezanikl a nadále patří k Mohelnici. Radek Kolář starší a jeho rodina tak dostáli slovu, že v tomto směru se vynasnaží, aby Karlův odkaz byl zachován. Když uvážíme, že praxe jinde nejednou ukázala, že emotivní řeči se vedou a voda teče, pak jim patří úcta a velký dík.

„Jsem ráda, že vás tu mohu všechny přivítat. A ještě raději vidím, kolik vás v sále je. Dnes padnul účastnický rekord turnaje a myslím, že pan Volek z tohoto faktu tam nahoře má obrovskou radost. Pro nás je tento okamžik dvojnásobně významný. Letošní ročník turnaje se totiž kryje s oslavami 50 let působení šachového oddílu v Mohelnici, a to je určitě důvod k oslavám a zároveň i úctyhodné číslo,“ sdělila při zahájení soutěže Lucie Kolářová. Viditelně byla s mikrofonem v ruce v rozpacích z mírné trémy, ale zvládla to na jedničku.

Na turnaji se podíleli i oba její synové Radek a Jan, který mimochodem v poslední době šachově rychle výkonnostně roste a v kraji tak máme dalšího silného hráče. Oba studenti boje na šachovnicích odřídili v roli rozhodčích, a to velmi sebejistě a spolehlivě. „Samozřejmě, že jako arbitr musíte být pořád ve střehu, ale závodní šachisté jsou většinou už velmi zkušení a každý si přijede především zahrát a ne vyvolávat konflikty či překračovat pravidla. V podstatě jsme kromě časové bonifikace za pár reklamovaných nemožných tahů nemuseli nic řešit. To jsme se spíše báli, aby neselhala technika, což byla především noční můra našeho táty. Malinký náznak v závěru turnaje tam s tiskárnou byl, ale vše se okamžitě vyřešilo,“ konstatoval spokojeně Radek Kolář mladší.


Boje na prvních deskách a obvyklá divácká kulisa

Mezi účastníky byl i nestor šachových bojů Stanislav Janda, letos již jednadevadesátiletý a stále aktivní hráč. Neuvěřitelné, že? Nikdo mi nevymluví, že šachy prostě neznají hranic. „Tak to víte, věk nezapřu. Soupeře i jen s mírně vyššími elo koeficienty už většinou porážet nedokážu, nebo jen výjimečně. Překvapuje mě ale, že řada lidí se diví, proč ještě vůbec hraju. A proč bych neměl? Myslí mi to a jsem relativně zdravý. V tomto věku mi přece o výsledky už dávno nejde. Ale mohu si užít šachy a turnajovou atmosféru. To je přece nádhera a nedostanu se k tomu zase tak často. Nikdy jsem nechodil do hospod, nebavilo mě to. Ale nyní občas do kavárny či restaurace zajdu, protože i tam si šachy sem tam zahrát můžu. Víte, nedávno jsem četl, že kdesi v zahraničí se pořádal atletický závod, sprint na 100 metrů stoletých mužů! Tomu říkám rarita. Proč bych v porovnání s tím já nemohl v sedě posunovat šachové figurky,“ smál se na celé kolo Janda. Má pravdu a je obdivuhodný. Přejme mu ještě dlouho takový elán a stále pevné zdraví.

Zázemí turnaje bylo zvládnuto velmi dobře. Ano, poctivě nutno říci, že na počátku vzniklo přibližně půlhodinové zpoždění při registraci tak velkého počtu šachistů. Myslím ale, že to bez jakékoliv přehnané kritiky každý pochopí. Skluz se pak částečně podařilo stáhnout. Bufet s občerstvením i letos fungoval. Bylo možno zakoupit nápoje a k jídlu chleby s tvarůžky či klobásky. V sále bylo vše, na co jsme za ta léta zvyklí: dostatek světla i místa v rámci herního prostoru a krásné a měkce polstrované židle. Losování mělo spád, prostory se opět podařilo ozvučit mikrofonem a fungovaly i dvě nástěnky s vyvěšováním rozpisu jednotlivých kol.

K záznamu klání se jako vždy dostavila i Mohelnická televize. Obstojný byl i cenový fond, ačkoliv co do počtu byly opravdu hodnotnější trofeje pouze pro první místa v pořadí. Ve zbytku šlo spíše o symbolické balíčky, většinou s několika sladkostmi či nealko pitím. Je to naprosto v pořádku. Vítězové si za předvedený výsledek odměny zaslouží, zbytek klubových hráčů si v drtivé většině případů jede především užít hezký den za šachovnicí a setkat se s přáteli.


Černobílá dvojka nad šachovnicí určitě šachy jen černobíle nevnímá.

V roli hlavního favorita se na startu prezentoval velmistr Vojtěch Plát (2498) z ŠK JOLY Lysá nad Labem. Vojta hýřil dobrou náladou, hrál sebejisté šachy. A co si budeme nalhávat - při výkonnostním odstupu ostatních byl třídou sám pro sebe. V turnaji ztratil remízu až v 6. kole, a to s Romanem Gawlasem (1965) z Tatranu Litovel, kterého tento výsledek určitě potěšil. V závěrečném kole s Pavlem Strašilem (2056) pak Vojta remízou jen jistil celkové samostatné vítězství s osmi body. Požádal jsem jej po turnaji o krátký komentář k jeho úspěchu. Byl jsem docela nevybíravě a striktně odmítnut! A to přesto, že se osobně známe, Vojta mé články v minulosti četl, ví, jak píšu a musí mu být jasné, že ode mě žádný bulvár nikdy nehrozí. Ale dobře, respektuju to, je to jeho volba. Prostě vyhrál, tečka.

Perfektní výsledek podal Patrik Gnida (2105) z Šachy Hošťálková. Dokáže si užít každý turnaj, je srdečný, komunikativní a velice vstřícný. Šachem se baví a dobře ho hraje. Dosáhl 7,5 bodu a skončil na neděleném druhém místě. Ačkoliv ani v nejmenším nesnižuji Plátovo zasloužené vítězství, hrdinou turnaje je pro mne osobně on. Ani jednou neprohrál a udělal jen tři remízy. To je krásný výsledek.

Na bronzovém stupni se to pak už trochu zamotalo. Hned tři bojovníci, všichni z řad hlavních favoritů, získali 7 bodů. Třetí a čtvrtý v pořadí měli dokonce i shodné první vedlejší hodnocení, a tak k určení toho lepšího bylo třeba využít až to druhé. To nakonec třetí příčku dopřálo Martinu Formánkovi (2238) z Tj Kobylisy (původně je to ale mohelnický odchovanec). Mimochodem, Martin byl třetí i loni, tenkrát ale nedokázal obhájit pozici nasazené jedničky. S nepopulární „bramborou“ pak skončil prostějovský Roman Závůrka (2100). Oba navíc odehráli hodně nekompromisní a bojovnou soutěž, když ani jednou neremizovali a zapisovali si pouze rezultáty.

A za zmínku stojí i nejlepší skokani turnaje. Největší posun zaznamenal prostějovský hráč bez elo koeficientu Filip Konšel. Byl nasazený až jako čtyřiadevadesátý, ale propracoval se s 5,5 body na devětadvacátou pozici. Polepšil si rovněž Roman Klaban (1688) z ŠK Velké Losiny. Z původního 36. místa na startovní listině nakonec opanoval 15. příčku. Potěšit ho muselo i o víc jak sto bodů vyšší performance elo, než aktuálně má. Pamatuji si, že na srpnovém bleskovém turnaji v Olomouci se trochu herně trápil a stěžoval si především na čas. Takže rapid mu evidentně sedí víc a spravil si chuť. Hezký výkon.


Zleva třetí Formánek, první Plát a druhý Gnida

Takto nějak to tedy proběhlo poprvé bez Karla Volka. Ještě jednou chci poděkovat organizátorům za jejich práci a úsilí a popřát jim, aby s elánem a nadšením vydrželi. A tam nahoru vzkazuji: „Karle, jak vidíš, nic se nezměnilo, na tvém turnaji všichni hrajeme dál.“

Fotogalerie z turnaje

Konečné pořadí v xlsx

Výsledky na Chess-results


<<< Tři medaile z Mistrovství Moravy <<<>>> Prostějovská žákovská liga je zpět >>>

9. listopadu 2022 16:15 +1 |  0Laďa Spurný
Pane Procházko, děkuji vám za slova uznání. Samozřejmě že mě potěšily. Články stojí spoustu času a energie, jsem rád, když má zpětnou vazbu a když se líbí.

9. listopadu 2022 12:32 0 |  0Josef Procházka
Krásně napsáno! Díky. Turnaj byl super, jako vždy. :-)

8. listopadu 2022 9:08 0 |  0Laďa Spurný
Děkuji Pavlovi za doplnění článku, které jsem připravil. Jen na vysvětlenou. Vítěz turnaje Vojta Plát mě mailem upozornil, že největším skokanem turnaje je někdo jiný než Roman Klaban. Má pravdu, nevšimnul jsem si, protože jsem koukal spíše na vyšší patra tabulky. Požádal mě o opravu a nemám s tím problém, nikomu neupřu jeho výsledek. Romana jsem tam samozřejmě ponechal taky, zahrál opravdu dobře.

8. listopadu 2022 8:53 0 |  0Pavel Šimáček
Článek doplněn a upraven, co se skokanů týče. Až pak vyjde, doplním ještě i odkaz na šot Mohelnické televize.

7. listopadu 2022 20:32 0 |  -1Jiří Fiala
Na turnaji jsem také vyhlížel kocourka,zda se tam za oknem neobjeví jako v minulých letech! Z domu jsem mu vezl tavený smetanový sýr,kdyby neměli parky! Kocourek se ,ale neobjevil! Z rekordního počtu hráčů měli pořadatelé jistě radost! Přáli si,aby měli aspoň 80 hráčů a ono jich bylo 106!

7. listopadu 2022 20:28 0 |  0Jiří Fiala
Pěkný článek od bývalého profesionálního redaktora! Turnaj výborný,bezproblémový! Karel Volek na turnaji chyběl,ale dokonale ho zastoupili bratři Kolářové! Na organizaci turnaje se podílela celá rodina Kolářů! Patří jim velký dík!

Jméno:
Heslo:

Pro přidání nebo ohodnocení příspěvku musíte být přihlášení, respektive zaregistrovaní.

TOPlist © Pavel Šimáček 2010-2022