Do Dokumentů byl přidán zápis ze schůze VV ŠSOK z 10. září.
Online soustředění KTC je naplánováno na 24. října.
STK ŠSOK vyhlašuje konkurzy na krajské přebory pro rok 2021, viz Dokumenty.
KM ŠSOK vypsala konkurzy na krajské turnaje mládeže, viz Dokumenty.
Školy se mohou opět hlásit do projektu Šachy do škol.
Novoborský šach. server
Jak to dopadlo s Karlem Malinovským
První ligy před startem - 1.liga východ
Online tréninky a online zahájení na měsíc říjen/október v roce 2020
První ligy před startem - 1.liga západ
Šachový svaz ČR
Registrace cizinců k 25. 9. 2020
Přestupy členů k 25. 9. 2020
Klíčový zápas národního týmu na chess.com, přijďte si zahrát a pomoci
Kurz šachu pro pedagogické pracovníky, školení trenérů IV. třídy a seminář trenérů IV. a III. třídy 3. 10. v Náměšti nad Oslavou
Jihomoravský šach. svaz
Můj klub 2021
Kurz šachu pro pedagogické pracovníky, školení trenérů IV. třídy a seminář trenérů IV. a III. třídy 3. 10. v Náměšti nad Oslavou
Klíčový zápas národního týmu na chess.com, přijďte si zahrát a pomoci
On line šachové testy
A64 Grygov
MČR mládeže v rapidu
Výborné výkony na Turnaji přátelství
KP v rapidu mládeže očima diváka
Áčko v naději
ŠK 1921 Zábřeh
Zrušení turnaje
Mistrovství Evropské Unie 2020
2.liga po velkém drama udržena
Krajský přebor mládeže v rapid šachu 2020
Literatura k studiu
Poslední komentáře
Pozvánka do Jeseníku
Jiří Zapletal(27.9. 22:43)
Koutek olomouckých šachistů
Jiří Zapletal(27.9. 22:36)
EXTRALIGA
1.Slavia Kroměříž00.0
ŠK Dopravní podnik Praha00.0
BŠŠ Frýdek-Místek A00.0
BŠŠ Frýdek-Místek B00.0
INGEM - ŠK Líně00.0
1. Novoborský šachový klub00.0
Labortech Ostrava00.0
ŠK Slavoj Poruba00.0
Výstaviště Lysá nad Labem00.0
ŠK Zikuda Turnov00.0
ŠK Duras BVK Královo Pole00.0
Moravská Slavia Brno00.0
GASCO Pardubice00.0
Siesta Solution Unichess00.0
EXTRALIGA MLÁDEŽE východ
1.SK Prostějov00.0
2222 ŠK Polabiny00.0
TJ Spartak Vlašim00.0
ŠK AD Jičín00.0
ŠŠPM Lipky HK00.0
ŠK DURAS BVK Brno00.0
ŠK Staré Město00.0
BŠŠ Frýdek-Místek00.0
1.LIGA VÝCHOD
1.A64 PROCLIENT Grygov00.0
TŽ Třinec00.0
TJ Vlčnov00.0
ŠK Gordic00.0
ŠK Vsetín00.0
Šachy Hošťálková00.0
TJ CHS Chotěboř00.0
ŠK Slavoj Poruba B00.0
Slavoj Český Těšín00.0
SK Slavia Orlová00.0
Moravská Slavia Brno B00.0
ŠK Staré Město00.0
1.LIGA MLÁDEŽE D
1.A64 Grygov00.0
ŠK Jeseník00.0
BŠŠ Frýdek-Místek "B"00.0
TJ Sokol Ústí00.0
TJ Ostrava00.0
SK Slavia Orlová00.0
ŠK Kuřim00.0
ŠO Kunovice00.0
Lokomotiva Krnov "B"00.0
Lokomotiva Krnov "A"00.0
BŠŠ Frýdek-Místek "C"00.0
ŠK Zlín-Malenovice00.0
2.LIGA D
1.ŠK 1921 Zábřeh00.0
Panda Rychnov nad Kněžnou00.0
TJ Žďár nad Sázavou00.0
TJ ŠO Chrudim00.0
ŠK Lípa00.0
TJ Štefanydes Polička00.0
ŠK Vysoké Mýto00.0
TJ Slavia Hradec Králové00.0
TJ Jiskra Hořice00.0
TJ Lanškroun00.0
2222 ŠK Polabiny C00.0
ŠK Ústí nad Orlicí00.0
2.LIGA F
1.TJ Tatran Litovel00.0
SK Prostějov00.0
TJ Ostrava00.0
BŠŠ Frýdek-Místek C00.0
TŽ Třinec B00.0
ŠK Karviná00.0
TJ Slovan Havířov00.0
Labortech Ostrava B00.0
TJ Baník Havířov00.0
ŠK TJ Dolní Benešov00.0
Sokol Dobrá00.0
SK Slavia Orlová B00.0
KRAJSKÝ PŘEBOR
1.Tatran Litovel B00.0
Sigmia Olomouc00.0
TJ Sokol Přemyslovice00.0
SK Prostějov B00.0
ŠK Jeseník00.0
Unex Uničov00.0
TJ Sokol Skalička00.0
SK ROŠÁDA Prostějov00.0
TJ Zlaté Hory00.0
ŠK Olomouc00.0
TJ Mohelnice00.0
Sokol Velké Losiny00.0
Agentura 64 Grygov B00.0
OBLASTNÍ PŘEBOR SEVER
1.Řetězárna Česká Ves A00.0
Tatran Litovel C00.0
ŠK 1921 Zábřeh C00.0
ŠK ZŠ Horka nad Moravou00.0
ŠK Loštice A00.0
ŠK Šternberk00.0
Velké Losiny B00.0
ŠK 1921 Zábřeh B00.0
TJ Libina00.0
ŠK Bohuňovice A00.0
OBLASTNÍ PŘEBOR JIH
1.T.J. Sokol Přemyslovice B00.0
SK Prostějov D00.0
SK Prostějov C00.0
T.J. Sokol Skalička B00.0
T.J. Sokol Tovačov00.0
ŠK Vinary00.0
ŠK Olomouc B00.0
A64 PřF Olomouc00.0
Sigmia Olomouc B00.0
Sokol Citov00.0
Sokol Konice00.0

Sezóna

11. února 2020 8:00Ladislav Spurný
Otrávený střelec v poslední chvíli prolomil remízovou sérii zápasů
Tři roky po sobě hráči šachových klubů Šternberku a Bohuňovic ve vzájemných utkáních Oblastního přeboru - Sever uhráli vždy zápasovou plichtu. Klidně mohla přijít i tentokrát. Otrávený střelec v poslední dohrávané partii však rozhodl, že bohuňovičtí prolomili remízovou sérii a těsně zvítězili 4,5:3,5.

Pro kapitána hostujících Šternberáků Miloše Fišera to byl v 8. kole hraném uplynulou neděli opravdu šok, který obtížně rozdýchává až dosud. A nejen on. Mělo to být totiž přesně naopak, na výhru stál jeho tým! Stačil však totální myšlenkový zkrat na předposlední šachovnici a bilance se okamžitě otočila. Půlka týmu už byla po skončení svých soubojů doma a on přihlížel jako řidič druhého auta v přímém přenosu tomuto zvratu. Později mi poslal některé informace k závěru zápasu a tak mu touto formou připisuji i podíl na dnešním zpravodajském článku.

„Když jsem viděl, k čemu se náš hráč chystá, skoro se mi zděšeně chtělo zakřičet, aby toho otráveného střelce nebral. Leč u šachů se mluvit či povykovat nesmí, a tak jsem jen bezmocně zíral, jak se situace mění a později nádavkem tiše trpěl, když se vyhraný zápas proměnil v prohraný,“ vylíčil své zoufání Fišer. Pojďme však výsledky vzít popořadě.

Odjeli jsme opět v sestavě plné kompromisů, jež má do skutečné a možné síly našeho týmu daleko. Nechci tím nikoho znevažovat, naopak, náhradníci, kteří poctivě hrají, zaslouží poděkování za obrovskou obětavost. Ovšem nenahradí hráčskou silou zejména absenci předních desek. Někteří šachisté nám holt hostují ve vyšších soutěžích, jiní mají soukromý program, s tím se nedá nic dělat. Tato bilance však přetrvává již několikátý zápas a díky ní nejsme tam, kde bychom být mohli. Utkání samotné pak proběhlo korektně, v přátelské atmosféře a veškeré pohostinnosti domácího klubu. Již loni jsem to říkal a zopakuji to i letos: ze všech družstev jsou nám kluci ze sousední vesnice nejblíž, a to nejen vzdáleností.

Zápas s Bohuňovicemi byl tradičně nesmírně vyrovnaný.

První skončila partie mezi domácím Radkem Telaříkem a Milanem Zapletalem na 1. šachovnici. Radek se do toho bílými figurami opřel zostra a těsně po zahájení se pustil do útoku a komplikací. Skoro to pro našeho hráče vypadalo nebezpečně, ale Milan zachoval chladnou hlavu a hrozby eliminoval. V klíčové pozici s napadeným materiálem sám ohrožoval v protiakci jezdcem Radkovu dámu a tomu nezbylo, než zopakovat tahy, jinak by stál už hůře.

O něco později skončila rovněž plichtou partie na 4. desce. Zde se utkal hostující Vlado Maďar s Danielem Telaříkem. Dan obvykle hraje ambiciózně, tentokrát ale černými spíše vyrovnal hru. Když bylo patrné, že i Vlado drží otěže pevně v rukou a pozice se zjednodušila, oba hráči proti smíru nic nenamítali. A tak do jednobodového vedení nás dostal na šestce Radek Hořák, který zcela pozičně přehrál jinak zkušeného a velmi často kombinujícího Jirku Grůze. Oba hráči dospěli do věžové koncovky, kde měl Radek lepší pěšcovou strukturu i vhodněji postaveného krále. Využil toho beze zbytku a vyhrál opravdu přesvědčivě.

Mezitím ale dva souboje pro nás vůbec nevypadaly dobře. V tom prvním jsem se už tradičně potkal na 5. postu s Karlem Hojgrem. Známe se šachově velmi dobře, poslední tři naše duely skončily plichtou. Ale byl jsem to já, kdo v posledních dvou partiích útočil na výhru a Karel se vždy bránil. S tímto vědomím a bojovně naladěn jsem černými rozehrál Poloslovanskou obranu. A narazil jsem při přechodu do střední hry. Ne nadarmo guru zdejších stránek pan Fiala připomíná, že na partii je třeba se připravit. Karel se po partii smál, že jeho „novinka“ s výpadem pěšce na g4 zaúřadovala, já však dobře vím, že šlo o moji neznalost zahájení do větší hloubky.

Hrozilo reálné uzavření mého bělopolného střelce. Na výběr jsem měl dvě řešení, nelíbilo se mi ani jedno. V jeho centralizaci bylo nad mé síly spočítat dlouhé varianty a odhadnout postavení po nich. Ústup jsem vyhodnotit dokázal, znamenal ale pootevření sloupce proti mně a ošklivého dvojpěšce. Byla z toho poziční nevýhoda jako hrom a jasně jsem věděl, že budu při obraně trpět. Karel nelenil a začal bojovat o výhru. Ještěže měl dost neproniknutelný pěšcový val, který mi umožnil, abych se jakž takž zkonsolidoval. Postavení bylo komplikované. V okamžiku, kdy mi už nic nehrozilo a za bílého bylo obtížné důrazně pokračovat, jsem nabídnul plichtu. Karel ji přijal. Bezprostřední postup k vítězství vidět nebyl, ale byl to on, kdo to mohl zkoušet. Měl jsem velké štěstí.

Mirek Hampl v popředí ustál tlak a útok Radka Khuna.

Stejnou dávku soupeřovy shovívavosti si už za bílé figury bohužel neužil náš Mirek Šuba, který neustál Sicilskou obranu velezkušeného Jiřího Navrátila seniora na 2. šachovnici. Snažil se, bojoval, ale neubránil se. Jirka zahájil minoritní pěšcový útok na dámském křídle a spojení pěšci nakonec Mirkovu obranu prolomili a ten se musel vykoupit materiálem. Následně zkusil ještě trochu ve stylu vabank útok na soupeřova krále, ale Jirka si vše pohlídal. Bylo vyrovnáno! Ničemu to ale v ten okamžik nevadilo, protože ve zbývajících partiích se rýsovalo zápasové vítězství.

První mohl skórovat na posledním prkně hostující Radek Khun, kterému to v poslední době hraje opravdu dobře. Útočně naladěn nebojácně zahájil Královským gambitem, jenž aktuálně už přece jen tolik k vidění nebývá. A opravdu svého soupeře Miroslava Hampla dostal pod atak. Ten se sice bránil pozorně, ale triumf našeho hráče byl v partii na spadnutí, pozice vypadala pro Hampla opravdu neradostně. Jeho houževnatá obrana však slavila úspěch a Radek nakonec neprorazil. Škoda.

Otočit předchozí boj se dokonale povedlo na 3. šachovnici Miloši Fišerovi. Ten se utkal s domácím a výkonnostně lepším Petrem Hejnarem. Už v 15. tahu se silnějšímu protivníkovi pokusil nabídnout remízu, ale nebyl vyslyšen. Po jejím odmítnutí udělal o tah později zbytečnou chybu a přišel bez jakékoliv kompenzace o pěšce. Hejnar dlouho nekompromisně tlačil, ale nakonec se i on přepočítal, když v zápletkách za pěcha ztratil figuru. Hráči se v boji o vítězství vystřídali. Bohužel, souhra Milošových figur nebyla nejlepší a i přes veškerou snahu se mu bod vydolovat nepodařilo.

Rozhodující partii utkání sehráli Konrád Kryst (vlevo) a Mojmír Telařík.

A tak o všem rozhodla poslední partie na 7. desce. Zde na sebe narazili černými hrající hostující senior Konrád Kryst a domácí Mojmír Telařík. Hra se od počátku utvářela složitě a bojovně. V divoké pozici dlouho nebylo jasné, kdo koho přechytračí. Kryst uvažoval o remíze, ale nenabídnul ji. Když později nabídku dostal on sám, byl už „vyhraný“ a odmítl ji. Po dlouhém manévrování nakonec Kryst získal čistou kvalitu navíc a zdálo se, že výše zmíněná remízová bilance našich vzájemných zápasů bude narušena naším celkovým triumfem. Mojmír Telařík však bojuje až do konce, což je samozřejmě sympatické. V samotném závěru nastražil ještě poslední léčku. Zdánlivě přehlédl střelce. A i tak zkušený harcovník mající odehrány stovky a stovky soutěžních partií a v nich i koncovek to v zápalu boje neprohlédl a figuru instinktivně vzal. Ouha!! Dva spojené pěšce na šesté řadě ani věž nezastaví a Mojmír to převedl nemilosrdně. Jsou to naši soupeři, kdo v posledních minutách vítězí.

„Kdo by se na Konráda zlobil?! To jsou prostě šachy, které bývají nemilosrdné a někdy jsou prostě divotvorné. I v chybách a zvratech. Tohle ale byla hodně studená sprcha a není snadné se s tím smířit,“ uzavřel Fišer.

Já dodávám upřímnou gratulaci našim protivníkům a především kamarádům z Bohuňovic. Čtvrtá zápasová plichta v řadě už by byla opravdu kuriózní. Šachové bohyni Caisse se ale zachtělo, aby rozhodnutí padlo, a to svým způsobem ještě kuriózněji.

starší zprávanovější zpráva

11. února 2020 12:32 0+1 | 0-1Jiří Fiala
Pane Spurný! Rád jsem poradil,aby Šternberk měl úspěchy!

11. února 2020 12:16 0+1 | 0-1Laďa Spurný
Pan Fiala: Díky za rady:-)

11. února 2020 11:26 0+1 | 0-1Jiří Fiala
Pane Spurný! Bude třeba zrevidovat Vaše silné hráče např Petr Mohapl a spol! V nové sezoně chceš hostovat? Tak prosím! Povolíme Ti hostování,ale současně budeš hrát za Šternberk! Pokud ne,tak Ti hostování nepovolíme! Tento přístup k silným hráčům je nutný,pokud chce Šternberk postoupit do KP! Pokud by byl Petr Mohapl hráčem Litovle,pak je třeba zaútočit na jeho vlastenecké city ke Šternberku ,aby za Šternberk hostoval v Oblasti! Když by to kolidovalo s 2. Ligou,pak část zápasů odehrát za Litovel a část za Šternberk! Až by Šternberk postoupil do KP,pak by P.Mohapl mohl všechny zápasy hrát za Šternberk,neboť s 2. Ligou by to nekolidovalo! Šternberk potřebuje posily! Pak už pan Fišer nebude mít starosti s výsledkem zápasů!Specielně s Bohuňovicemi!

11. února 2020 10:54 0+1 | 0-1Jiří Fiala
Oprava: Mobil text upravil! Šternberk ať se podívá po nějaké posile a Petr Pavlík ať posíle nabídne permanentku do vinotéky s 50% slevou! Mě stačí kefír!

11. února 2020 10:50 0+1 | 0-1Jiří Fiala
Pane Spurný nezoufejte! V příští sezoně už Bohuňovice porazíme! Doporučuji,aby se Šternberk podíval po nějaké posílení! Petr Pavlík ať nabídne permanentní do vinotéky!

11. února 2020 10:31 0+1 | 0-1Jiří Fiala
Jistě! Juro! Ladislav Spurný byl 6 let profesionálním novinářem,proto jeho články jsou kvalitní!

11. února 2020 10:00 0+1 | 0-1Laďa Spurný
Jirka: Tuto fámu tady vytáhnul pan Fiala a čas od času ji přiživuje, ačkoliv jsem ho už upozornil, že novinářem nejsem. Už 21 let. Jako úplný elév jsem dělal 6 let v médiích a psal, to ano, živilo mě to. Pak žurnalistika zbulvarizovala a na tom jsem se nechtěl podílet. Ani vzdělání na fakultě nemám žurnalistické. Prostě mám k psaní a rétorice ždibec přirozený talent, jako jiný hraje na hudební nástroj a nebo třeba maluje. To je vše.

11. února 2020 9:52 0+1 | 0-1Jiří Zapletal
Lado ja jsem se domnival, ze jsi profesionalnim povolanim novinar!!

11. února 2020 8:43 0+1 | 0-1Laďa Spurný
Jirka: Děkuji. Ale já profesionál nejsem. Jsem slabší šachista, který trochu umí psát:-) A zápas z oblasti podá dramaticky, že i mnohem vyšší soutěže by nám mohli závidět:-)

11. února 2020 8:41 0+1 | 0-1Laďa Spurný
Dan: Poslední tři partie mi zprostředkoval Miloš, půlka našeho týmu, jak víš, odjela domů, včetně mě. Byl to klasický zápas u Vás - plný zvratů a až na krev. Ano, Radek Khun měl vyhrát. To chce ale každý. A Mirek Hampl, představ si to, s ním nechtěl prohrát:-) Hm...bylo to mezi nimi a Radek to nedotáhnul. Na druhou stranu i já stál minimálně strategicky na prohru a můžu být rád, že Karel Hojgr nechtěl pokoušet osud a své nervy v dalším boji. Když to tak někdy po sobě čtu, musím se usmívat. Je mi jasné, že leckteří - dejme tomu šachoví mistři - by se asi smáli. A při naší úrovni i právem. Ale já právě tohle na těch veledůležitých "vesnických" zápasech mám rád. Jsme jen amatéři a každý se to naučil jen do určité úrovně. A tak o zvraty a napětí nebývá nouze. Svým způsobem si to užijeme, včetně adrenalinu, možná víc jak ti mistři a velmistři extraligu. To říkám samozřejmě s nadsázkou. Jinak díky za ocenění textu.

11. února 2020 8:39 0+1 | 0-1Jiří Zapletal
Lado dik za reportaz, jako vzdy perfektni. Hold to se pozna profesional!

11. února 2020 8:28 0+1 | 0-1Daniel Telařík
Láďo když jsem šel já do hospody, hrály se poslední dvě partie, Miloš ztrácel tuším dva piky a Radek Kryst umožnil výměnou dam tátovi volného pika do dámy a navíc ztrácel asi třema tahama pika na Áčku, což by měla být rutina. Tak jsem si říkal "hotovo, Šternberk zdechl" Za půl hodiny se tam šel podívat Radek a přišel s tím, že obě naše partie jsou přizdechnutý. Nakonec jste mohli vyhrát. Ještě připomenu partií na 8. šachovnici. Tohle Radoslav musí vyhrát. Tam vás, i nás stálo asi čtvrtou a zaslouženou remízu. Jinak hezký článek!!!

Jméno:
Heslo:

Pro přidání nebo ohodnocení příspěvku musíte být přihlášení, respektive zaregistrovaní.

TOPlist © Pavel Šimáček 2010-2020